Teaboost, Lemon & Ginger

Hejsan, vet att det har varit tyst här på boggen några dagar nu. Kan säga som så att det mesta beror på den dunderförkylning som jag lyckats dra på mig. Har alltså spenderat de senaste dagarna i soffan, tittandes på The Vampire Diaries (igen) med en kopp te i handen.
 
Tänkte faktiskt passa på att tipsa om en riktig "boost" som jag brukar köra med när jag är förkyld, enkel, värmande och uppiggande! 
 
 
Allt du behöver är: 
- En Citron, vill man ha riktigt mycket kan man pressa en citronhalva med en citruspress. Jag brukar dock nöja mig med en centimetertjock skiva. Glöm inte att tvätta citronen innan, speciellt om den inte är ekologisk. 
 
- Färsk ingefära, brukar skiva ingefäran och sedan strimla den för att få ut så mycket smak som möjligt. Ett tips är att skala den delen av roten man vill ha med en sked istället för potatisskalare, det blir inte lika stort svinn då. 
 
- Te, just här använde jag mig av ett svart Earl Grey, löste. Men det funkar lika bra med rooibos eller ett grönt te, med eller utan smaksättning. Det behöver absolut inte vara ett löste heller. 
 
- Varmt vatten, brukar vilja ha mitt vatten direkt ur vattenkokaren. Men vattnet behöver absolut inte vara kokhett. 
 
Brukar göra så att jag lägger i alla ingredienser i muggen innan jag heller på vattnet, sedan låter jag det stå och dra tills vattnet är lagom varmt. Sedan är det bara att dricka!
 
Vill man senare variera sig något så funkar det utmärkt att byta ut någon av ingredienserna med honung! 
 
Kram kram
 
 
#1 / / Sandra:

Mm, det låter verkligen så gott!

Svar: Ja det är det verkligen! 😃
Klara