Berlin #2

För en månad sedan kom jag hem från Berlin, helt galet vad tiden går fort alltså. Har varit så dålig på att ta mig tid till att fixa bilderna, så det blir lite av en "ta-mig-tillbaka-nu-snälla" och en resumé i ett inlägg. Två flugor i en smäll liksom. 
Vi bodde på ett mysigt hotell som hette "Savoy - Berlin". Låg nära centrum och var jättefint. Detta lilla mysiga caféet hade vi tvärs över gatan där vi bodde. 
Resan bestod av shopping, shopping och lite mer shopping (Urban Outfitters där jag köpte min bok). Var dessutom tvungen att ta kort på lyktstolpen (till vänster) bara för att ha bildbevis på att jag faktiskt varit i Berlin. Mhm. 
Solen lyste, det var jättevarmt och någon hade kommit på den briljanta idén att göra såpbubblor, sådant gillar vi! 
Vad vore förresten en Tysklandsresa utan att besöka en bombad kyrka? Fina takmålningar hade den i alla fall! 
Vi gick in i den nybyggda delen av kyrkan och wow! Byggnaden var sexkantig och ljuset var helt magiskt. Dessutom var Jesus-statyn on point. Lätt värd ett besök faktiskt. 
Alltså, visst att många gamla byggnader förstördes under kriget. Men de som fanns kvar var verkligen breath-taking. (Jag är förövrigt en mycket entusiastisk turist).
Gatulivet, alltså wow! Dessa kort är tagna i kvarteren kring Alexanderplatz. Streetart och mysiga uteserveringar.
Sist och störst. Resterna av Berlinmuren som slingrade sig likt ett pärleband genom hela staden. Var på Checkpoint Charlie, en av utposterna där Sovjet och USA "gränsade" med varandra. Så många människoöden i en stad med så mycket historia. 
 
Vi var alltså borta i tre dagar, mamma, moster, kusinen och jag. Jag vill absolut åka till Berlin igen, någongång och se Brandenburg Tour (stavning?). 
 
 
 
 
Publicerat i Allmänt