Att läsa en not

Sommarregn smattrar mot fönsterglaset. Någonstans i huset står en radio och irrar om regn och åska. Jag dricker billigt te och glor i min gamla piano-bok. Ett halvhjärtat försök till att bättra på min ganska urusla notläsning. Känner mig ganska patetisk rentav, men har aldrig brytt mig om att lära mig läsa noter ordentligt förut.
 
Dock är notnamnen enkla och det är väl först när alla förtecken och sådär kommer in som jag kommer slita mitt hår i förtvivlan. Det är väl då det är dags att börja ta pianolektioner kan tyckas. Överväger det faktiskt, men först vill jag ge det ett helhjärtat försök. Traggla, traggla. Svårt att hitta låtar på lagom nivå dock som man inte lär in på gehör efter två minuter. Mmm. Lilla snigel och Björnen sover är ett minne blott nu. Jag avancerar för fullt här! 
 
Lunka på då? Vilken nivå! Men noterna är ju desamma, så dem måste jag ju lära mig. Visans tanke är oväsentlig. Jag lär dock varken bli konsertpianist eller nya Mozart. Men vad gör det? Musik ska byggas utav glädje ni vet, glöm ej det. Om man inte är ledsen eller så då. För då kan man ju alltid skriva om något klassiskt som hjärtesorg. Det fungerar ju det med. Jag får dock nöja mig med Lunka på och Björnen sover sålänge. 
 
Tjo! 
 
 
Publicerat i Allmänt