CREA DIEM

Man brukar i samband med skolavslutningar alltid skandera ut "carpe diem - fånga dagen!" och sure. Fånga dagen, vad det nu innebär är väl vad man brukar försöka med när man är ledig, eller? Men i år kom vår rektor med något helt nytt i sitt sommartal (hör och häpna, inget carpe diem!!). Crea Diem var vad hon sade. Skapa dagen. 
 
Eftersom jag både jobbat, varit på student, taggat min egen student, kommit hem alldeles för sent, jobbat, shoppat, varit på baby shower, sovit som en sten och gått upp alldeles för tidigt de två senaste dagarna så blev idag sommarlovets första lediga dag. UNDERBART. Men eftersom jag ska jobba största delen av sommaren så ville jag verkligen maximera denna dagen, liksom skapa en illusion av oändlig ledighet. Jag skulle alltså skapa den perfekta sommarlovsdagen. Men vart börjar man?
 
Jag sov, vaknade och somnade om tills hela förmiddagen hade gått åt, mest för att jag kunde. Sömn är väl vad jag saknat mest de senaste dagarna. Sedan rotade jag fram ett par urtvättade jeansshorts, ett för stort linne och irrade runt planlöst med håret i en slarvig knut och armarna insmörjade i solskyddsfaktor. Så som jag gjort varenda sommarlov sedan tidernas begynnelse. Insåg att det var alldeles för kallt i skuggan så jag begav mig ut i solen med en bok. En bok som legat oläst alldeles förlänge.
 
Inte för att jag läste ut den idag, men jag gjorde ett halvhjärtat försök till att läsa mer än ett kapitel innan solen åt upp mig i alla fall. Lyckades med det faktiskt, jag är så sjukt ambitiös. Hittills var dagen riktigt bra faktiskt. För sedan sparkade jag i tån i jakt på glass och badmintonrack. Aj. Vi hade ingen glass och badmintonracken måste fått fötter. Så det blev inte mödan värt om man säger så. Men men, det blev väl en bra dag ändå. Fick min glass till slut! 
 
 
Adjöss & Crea diem 
 
 
 
Publicerat i Allmänt